.: مشخصات درس
اهداف و مهارتها

 

دیجیتال مارکتینگ به تمام فعالیت هایی که به منظور تبلیغ محصول، خدمات، برندها و بررسی رفتار مشتری در بستر اینترنت صورت می گیرد گفته می شود.بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing  بستر مناسبی جهت حضور خلاق و نوآور شرکت ها ایجادکرده است. در این فضا شرکت ها (هلدینگ ، استارتاپ ها) به صورت عمده حضور داشته و رقابت می کنند. استفاده از بازاریابی آنلاین بیش از پیش مورد نیاز تمامی سازمان ها و شرکت هاست.

 

 

 

 

 

 



شرایط شرکت کنندگان
1-آشنايي با اينترنت 2-آشنايي با زبان انگليسي 3-آشنايي باشبكه هاي اجتماعي

توانایی های مورد انتظار از دانشپذیران در پایين دوره
با تسلط به مفاهيم ديجيتال ماركتينگ مي توان در كسب و كار خود موفق تر فعاليت نمود كه از مزاياي ديجيتال ماركتينگ مي توان به موارد زير اشاره نمود

مخاطبان
دانشجويان رشته‌هاي اقتصاد، مديريت، صنايع، كامپيوتر و كارآفريني افرادي كه قصد راه اندازي استارتاپ دارند اشخاصي كه قصد راه اندازي كسب و كار اينترنتي دارند افراد علاقه مند به بازاريابي مديران علاقه مند به بازاريابي ديجيتال تيم ها و شركت هايي كه در فكر راه اندازي بخش بازاريابي ديجيتال هستند

مدت
36  ساعت

كاربرد درس در ساير دروس


سرفصل
·         چرا دیجیتال مارکتینگ خوب است؟
·         قیف بازاریابی
حتما شما هم این روزها که به هر سمتی رو می‌کنین، یه چیزی از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال می‌شنوین. اما واقعا شده به این فکر کنین دیجیتال مارکتینگ چیه؟ به چه دردی می‌خوره؟ کجا کمک می‌کنه؟ آیا همه باید ازش استفاده کنن یا نه؟ ما تو همون شروع دوره به این سوالات و خیلی از سوال‌های دیگه جواب می‌دیم تا دقیقا بدونید دیجیتال مارکتینگ چیه و یادگیری اون چه کمکی به شما می‌کنه. برای شروع بد نیست بدونید، دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارهای آنلاین و دیجیتال برای تحقق اهداف فروش و بازاریابی!
·         ضرورت موتور جستجو و دیده شدن در وب
·         مفاهیم پایه اینترنت و وب
·         انتخاب اسم سایت و فضای میزبانی
·         شیوه کار موتور جستجو
·         بررسی صفحه نتایج جستجو
·         آشنایی پایه با HTML برخی دیگر از مباحث فنی
·         کنسول سرچ گوگل
·         پژوهش کلیدواژه
·         بک‌لینک و ساختار لینک‌ها
·         معیارهای رتبه‌بندی گوگل
·         محاسبه قیمت پروژه‌ی سئو
بعد از اینکه با دیجیتال مارکتینگ آشنا شدین و تصمیم گرفتین به صورت جدی وارد این حوزه بشین، باید بدونید که خیلی از مخاطبان و ترافیک ورودی از طریق گوگل یا موتورهای جستجوی دیگه به سمت شما میان. پس حسابی باید تلاش کنین تا رتبه خوبی بگیرین و مخاطبان بیشتری شما رو ببینن. تمام اقداماتی که انجام می‌دین تا ورودی‌های زیاد و البته باکیفیت از سرچ گوگل داشته باشین رو بهش میگن SEO.
·         هدف چیست و قصد رسیدن به چه چیزی داریم؟
·         آگاهی از برند
·         پرسونا و بخش بندی مشتریان
·         مطالعه رقبا و نیاز مخاطب
·         آنالیز SWOT
·         سنجه های کلیدی یا KPI
·         فریم‌ورک SMART
هیچ کار و برنامه‌ای بدون داشتن استراتژی خوب، دقیق و اصولی به سرانجام نمی‌رسه. راستی، تدوین استراتژی اصلا کار ساده‌ای نیست. چون باید خیلی موارد رو به صورت تخصصی بلد باشین و بدونید می‌خواید به کجا برسین. تو استراتژی به هدف‌گذاری، بررسی موقعیت کسب و کار، پرسونای مخاطب، تقویم محتوا، سنجه‌های کلیدی و خیلی موارد دیگه می‌پردازیم. نگران نباشید همه رو یاد می‌گیرید!
·         انواع تبلیغ ها
·         صفحات فرود یا Landing Page
·         نرخ تبدیل و هزینه جذب کاربر
·         اهداف (Goals)
·         تست A/B
·         تبلیغات در گوگل
·         طراحی بنر مناسب
همون‌طور که گفتیم جنگ اصلی ما گرفتن رتبه‌های بالا در نتایج موتورهای جستجوئه، اما یادتون باشه سئو یه روش ماندگار و طولانی مدته ولی تمام ماجرا نیست. ما نیاز به تبلیغات هم داریم و باید یاد بگیریم چطور تبلیغاتی رو انجام بدیم که بهترین نتیجه رو داشته باشه؛ چراکه داریم هزینه می‌کنیم براش. از طرف دیگه باید بدونیم بعد از اینکه مخاطب جذب شد قراره وارد چه صفحه‌ای بشه یا اینکه چه اصلاحاتی نیازه که انجام بدیم.
·         چرا بازاریابی محتوایی؟
·         گونه‌های مختلف محتوا
·         استراتژی توزیع محتوا
·         داستانسرایی
·         رپورتاژآگهی
·         مبانی فوتوشاپ
·         معرفی ابزارها
اینو یادتون باشه بیشترین سهم در دیجیتال مارکتینگ رو محتوا و بازاریابی محتوایی داره. تقریبا همه چیز روی محتوا می‌چرخه. بازاریابی محتوا یعنی تولید و خلق محتوای باکیفیت و ناب برای برقراری ارتباط با مخاطب، ارزش‌آفرینی، افزایش اعتماد و در نهایت رسیدن به هدف‌هایی که برای فروش و بازاریابی در نظر گرفتیم. پس حواستون به محتواتون باشه!
·         هدف از حضور در شبکه های اجتماعی
·         شناخت و تعامل با مخاطب
·         آشنایی با شبکه های اجتماعی برتر
·         Influencer Marketing
·         معرفی ابزارهای کمکی
مگه می‌شه تو دنیای آنلاین فعالیت کنیم و سراغ دیجیتال مارکتینگ بریم، ولی تو شبکه‌های اجتماعی که این همه کاربر فعال داره نباشیم؟ در واقع تو این بخش می‌خوایم بهتون بگیم که چطور مخاطب بیشتری داشته باشیم، از چه ابزارهایی استفاده کنیم؟ چی‌کار کنیم که بیشتر بفروشیم و چه محتوایی منتشر کنیم که مخاطب بیشتری داشته باشه.
·         اسپم مارکتینگ
·         روش های گردآوری ایمیل و ارسال خبرنامه ایمیلی
·         معرفی سرویس دهنده های مرتبط
·         کمپین های ایمیلی
 
اشتباه نکنید! به این خیال نباشین که خیلی‌ها دیگه ایمیلشون رو چک نمی‌کنن. هنوز هم ایمیل یکی از بهترین و رسمی‌ترین راه‌های ارتباط با مخاطبه که هم هزینه‌ش خوبه و هم اثربخشی زیادی داره. بازاریابی ایمیلی در واقع یعنی استفاده از ایمیل برای برقراری ارتباط با مخاطبان، اطلاع‌رسانی و تبلیغات. اما ریزه‌کاری‌های زیادی داره که باید بهشون توجه کنین.
·         آشنایی با استارتاپ‌ها
·         به کارگیری هک رشد برای استارتاپ‌ها
نترسید! قرار نیست کسی رو هک کنیم. خیلی ساده بهتون بگیم، خیلی از استارتاپ‌ها و کسب و کارها، مخصوصا اونایی که کوچکتر هستن و بودجه کمی دارن، دنبال روش‌هایی برای بازاریابی و تبلیغات می‌گردن که هم ارزون و کم‌هزینه باشه، هم بازخورد زیادی براشون بیاره. در واقع به این می‌گن هک رشد!
·         Google Analytics
·         Matomo
·         ابزارهای آماری شبکه های اجتماعی
·         سایر ابزارها
خیلی از برنامه‌ها و کمپین‌های مختلف تو دیجیتال مارکتینگ با شکست روبه‌رو می‌‌شن، می‌دونین چرا؟ چون بعد از اجرا، نظارت و ارزیابی درستی ندارن. یکی از مهمترین کارهای ما تو بازاریابی اینترنتی ارزیابی و سنجس دقیق عملکرده. اصلا خوبی دیجیتال مارکتینگ اینه همه چیز رو می‌شه توی اون اندازه‌گیری کرد و سنجید. تو این قسمت یاد می‌گیرین چطور از ابزارها استفاده کنید و هر بخش به چه دردی می‌خوره.