.: مشخصات درس
اهداف و مهارتها

پایتون (Python) یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره،سطح بالا شیءگرا، اِسکریپتی و متن باز است.

فلسفه ایجاد آن تأکید بر دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامه‌های نوشته شده و کوتاهی و بازدهی مناسب آن است. کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شده‌ و در مقابل کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر است بسیار وسیع هستند. امکان استفاده از برنامه های تهیه شده توسط این زبان در محیط سیستم عامل های windows, linux و Macintosh, IOS, Android برتری و تمایز خاصی را برای این زبان ایجاد نموده است.


از مزایای این زبان برنامه نویسی Python  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •   یادگیری بسیار آسان: یادگیری زبان برنامه نویسی Python به علت وجود کلید واژه های کم، ساختار بسیار ساده و قواعد روشن و مشخص بسیار آسان می باشد.
  • خوانایی آسان: زمانی که با زبان برنامه نویسی پایتون کار می کنید انگار با زبان انگلیسی سر و کار دارید. در واقع زبان برنامه نویسی پایتون متشکل از کلمات انگلیسی و جمله بندی می باشند.
  • نگه داری ساده: حفظ و نگهداری از Source Code های پایتون بسیار ساده است.
  • کتابخانه های فراوان: زبان برنامه نویسی پایتون از Library های قابل حمل فراوانی برخوردار است که با پلتفرم های مختلف از قبیل Windows و Linux و Macintosh سازگاری دارند.
  • حالت انفعالی: زبان برنامه نویسی پایتون از حالت انفعالی یا Interactive Mode پشتیبانی می کند که شما می توانید با استفاده از این ویژگی کد های خود را تست و اشکال زدایی کنید.
  • محیط قابل اجرا: زبان برنامه نویسی پایتون روی همه پلتفرم ها با یک رابط کاربری واحد و مشخص قابل استفاده می باشد.
  • توسعه پذیری: شما می توانید به تفسیر کننده زبان برنامه نویسی (Python Interpreter) پایتون ماژول های سطح پایین (Low Level) اضافه کنید تا با استفاده از این ماژول ها برنامه ای کارآمد تر و شخصی سازی شده تر درست کنید.
  • پایگاه داده: از مزیت های پایتون می توان به پشتیبانی از همه Database های تجاری اشاره نمود.
  • برنامه نویسی گرافیکی (GUI): شما می توانید با زبان برنامه نویسی پایتون برای هر سیستم عاملی مثل ویندوز یا لینوکس و یا مکینتاش برنامه گرافیکی تولید کنید.

  



شرایط شرکت کنندگان
دارا بودن سن 12تا 17 سال

توانایی های مورد انتظار از دانشپذیران در پایين دوره
توانايي ايجاد برنامه هايي كه داراي ساختار OOP بوده كه قابليت اجرا در سيستم عامل هاي ويندوز و اندرويد را داشته باشد

مخاطبان
كليه علاقه مندان به يادگيري زبان برنامه نويسي پايتون با دارا بودن سن 12تا17 سال

مدت
30  ساعت

كاربرد درس در ساير دروس


سرفصل

 معرفی، نصب و آماده سازی محیط (Installation and Getting Started) 

  1. معرفی زبان پایتون، ویژگی ها و امکانات
  2. نصب و راه اندازی (Installation)
  3. آشنایی با مفسر و حالت تعاملی (Getting Started with Python Interpreter)
  4. آشنایی با IDLE و حالت اسکریپتی (Scripting Mode and IDLE)
 
آشنایی با محیط های یکپارچه برنامه نویسی پایتون (Integrated Development Environments for Python)
  1.  PyCharm
  2. Visual Studio 
مفاهیم اولیه و قوائد کد نویسی  (Python Basic Syntaxes)
  1. دستورات ساده (Simple Statements)
  2. شناسه ها، متغیر ها و ثابت ها (Variables, Identifiers and Constants)
  3. مقدار دهی متغیر ها و عملگر انتساب (Dynamic Typing and Assignment Operator)
  4. توابع ورودی و خروجی کنسول (Console Input/print )
 
انواع داده و انواع عملگر (Data Types and Operators) 
  1. نوع داده عددی، رشته ای و منطقی (Number, String, Boolean Types and None Value)
  2. عملگر های محاسباتی و ریاضی (Arithmetic Operators)
  3. عملگر های رابطه ای و مقایسه ای (Relational and Comparison Operators)
  4. عملگر های منطقی (Logical Operators)
 
انواع داده مرکب (List, Tuple, Dictionary and Set)
  1.   (List [v1, v2,...])
  2. (Tuple (v1, v2,...))
  3. (Dictionary {k1:v1, k2:v2,...})
  4. (Set {k1, k2,...})
ساختار های کنترلی (Flow Control Constructs) (ارائه در دو جلسه) 
  1. دستورات شرطی (Conditional if-elif-else)
  2. حلقه تکرارشرطی (The while loop)
  3. حلقه تکرارمعین (The for loop)
  4. دستورات کنترلی حلقه (break and continue)
توابع (Functions)
  1.  تعریف و بلاک بندی تابع (Functions Syntax)
  2. پارامتر ها و آرگومان های تابع (Function Parameters and Arguments)
  3. مقادیر برگشتی تابع (Function Return Values) 
ماژول ها و فراخوانی توابع ماژول (Modules and Import-Statement) 
  1. آشنایی با ماژول ها (Modules)
  2. فراخوانی توابع ماژول (The Import Statement)
  3. فراخوانی شرطی (Conditional Import)
 
توابع پر کاربرد و کتابخانه استاندارد (Frequently-Used Standard Library Functions)
  1. ماژول توابع محاسباتی و ریاضی (math and cmath Modules)
  2. ماژول توابع تصادفی (random Module)
  3. ماژول توابع سیستم عامل (os Module) 
شیئ گرایی (Object Oriented Programming) (ارائه در دو جلسه)
  1. مفاهیم شیئ گرایی (OOP Basics)
  2. پیاده سازی کلاس ها (Class Definition Syntax)
  3. صفات و متد ها (Class Attributes and Methods)
  4. نمونه سازی از کلاس و تخصیص حافظه (Class Instantiation and Memory Allocation)
  5. وراثت کلاس ها (Class Inheritance)
  6. ترخیص و پاکسازی حافظه (Garbage Collection) 
مبانی کتابخانه گرافیکی کیوی (Kivy Cross-Platform  GUI/NUI library Basics) (ارائه در دو جلسه)
  1.  آشنایی با ویجت ها (Introduction to Widgets)
  2. امکانات گرافیکی (Introduction to Graphics)
  3. کنترل رویداد (Inputes and Motion Events)
 ایجاد بسته نصب برنامه (Buildozer Cross-Platform Package Maker) 
  1. تهیه بسته نصب برای Android (Create a package for Android by Buildozer)
  2. تهیه بسته نصب برای iOS (Create a package for iOS by Buildozer)
 

   شرکت کنندگان در دوره لازم است برای شرکت در این دوره تجهیزات زیر را در اختیار داشته باشند:

1- اینترنت پر سرعت بیشتر از 512 کیلوبایت متقارن

2- کامپیوتر یا لپ تاپ با حداقل مشخصات

  •  Requires a 2.6 GHz or faster processor. Quad core or better recommended.
  • Requires 4 GB of RAM or higher for load generation
  •  Requires 10 GB of hard disk space
  • Microsoft Internet Explorer 9 or later, Windows Edge browser, Mozilla Firefox, and GoogleChrome

نرم افزار های مورد نیاز  دوره :

 

  • jet brain pycharm 2019
  • Python  نسخه 3.7

3-HEADSET برای شنیدن یا صحبت نمودن

نکته: لینک بازپخش کلاس نیز در انتهای هر جلسه برای هر یک از دانش پذیران از طریق اکانت آموزش مجازی ارسال می شود.( این لینک به مدت یک هفته در دسترس خواهد بود)